سایبرتراک نام پیکاپ جنجالی تسلا است که یکی از پرسروصداترین خودروهای چند وقت اخیر بوده است. هرچند تسلا با این خودرو قصد رقابت با پیکاپهای سنتی دیترویتی را دارد اما بزرگترین رقیب سایبرتراک، پیکاپ الکتریکی ریویان R1T است و همواره سؤال بوده که پیکاپ تسلا در برابر این رقیب چگونه عمل میکند. حال نهایتاً میتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم.
پیکاپ سنتیتر یا پیکاپ نامتعارف عجیب؟
تقریباً یک سال از زمان رونمایی پیکاپ ریویان R1T میگذرد. این شرکت نوپای آمریکایی سال گذشته پیکاپ الکتریکی خود را در نمایشگاه لسآنجلس رونمایی کرد اما از سوی دیگر تسلا مثل همیشه برای رونمایی از سایبرتراک هیچ نمایشگاه خودرویی را انتخاب نکرد و زمانی که این پیکاپ را طی رویدادی ویژه رونمایی کرد، تمام توجهات را از نمایشگاه لسآنجلس دور کرد. ریویان با حمایت فورد و آمازون، پیکاپی با ظاهری سنتیتر طراحی کرده است هرچند که هنوز هم با یک نوار چراغداری که سرتاسر دماغهٔ خودرو کشیده شده به همراه چراغهای جلوی بیضیشکل، نمایی منحصربهفرد دارد. از سوی دیگر اما با اطمینان میتوان گفت که خریداران سنتیتر وانتها به سمت سایبرتراک نخواهند رفت زیرا این پیکاپ با فرم مثلثی شکل، اوورهنگ فوقالعاده کوتاه جلو و قسمت بار کوپه مانند، نمای کاملاً غیرمتعارف و عجیبی دارد درحالیکه R1T دقیقاً مثل دیگر پیکاپهای دو کابین معمولی به نظر میرسد.
ابعاد و اندازه
سایبرتراک که به نظر میرسد برای فیلمهای علمی تخیلی ساخته شده، بسیار بزرگتر از R1T است. پیکاپ تسلا با طولی کلی 5,885 میلیمتر، هرچند 5 میلیمتر از فورد F150 یکونیم کابین کوتاهتر است اما به میزان قابلتوجه 411 میلیمتر طول بیشتری نسبت به ریویان دارد. به همین دلیل درحالیکه قسمت بار R1T تنها 137 سانتیمتر طول دارد، طول قسمت بار سایبرتراک برابر با 198 سانتیمتر است. پیکاپ ریویان همچنین با 1,861 میلیمتر عرض و 1,813 میلیمتر ارتفاع، به ترتیب حدود 165 میلیمتر باریکتر و 91 میلیمتر کمارتفاعتر از سایبرتراک است. در عمل این اختلاف ابعاد موجب شده تسلا علاوه بر برخورداری از 60 سانتیمتر قسمت بار بزرگتر، بتواند شش بزرگسال را در کابین خود حمل کند یعنی کاری که ریوان نمیتواند انجام دهد. از سوی دیگر اما هردو پیکاپ از صندوق بار جلو و محفظهٔ باری در عقب برخوردارند که البته محفظههای بار عقبی تسلا در قسمت شیبدار جانبی قسمت بار تعبیه شدهاند درحالیکه محفظهٔ بار عقبی ریویان بین صندلی عقب و قسمت بار جای گرفته است.
تواناییهای آفرود
یک پیکاپ باید سرسخت بوده و توانایی عبور از هر مسیری را داشته باشد. از این لحاظ، هرچند ریویان از سیستم تعلیق تطبیقی تسلا که بسته به میزان بار ارتفاع پیکاپ را تنظیم میکند برخوردار نیست اما هنوز هم تواناییهای آفرود بسیار خوبی دارد زیرا زاویهٔ حملهٔ آن 35 درجه است که یک درجه از سایبرتراک بهتر است. البته از سوی دیگر، درحالیکه فاصلهٔ تسلا از سطح زمین 40 سانتیمتر است، ریویان تنها کمتر از 36 سانتیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد. البته هنوز در این زمینه اطلاعات کاملی در مورد سایبرتراک منتشر نشده و فعلاً نمیدانیم زاویهٔ شکست و حداکثر شیب قابل بالا رفتن آن چقدر است درحالیکه این اعداد در R1T به ترتیب برابر با 26 درجه و 45 درجه هستند. علاوه بر این، پیکاپ ریویان میتواند در عمق یک متری آب حرکت کند و درحالیکه انتظار میرود سایبرتراک توانایی حرکت در عمق آب بیشتری را داشته باشد، فعلاً عددی در این رابطه منتشر نشده است.
ظرفیت بار و بکسل
سایبرتراک در نسخهٔ پایهٔ تک موتورهٔ دیفرانسیل عقب میتواند حداکثر 3400 کیلوگرم بار را بکسل کند که این عدد در نسخهٔ میان بُرد دو موتورهٔ چهارچرخ محرک به 4500 کیلوگرم و در نسخهٔ بالا ردهٔ سه موتورهٔ چهارچرخ محرک به بیش از 6300 کیلوگرم میرسد. از سوی دیگر اما R1T تنها در یک نسخهٔ چهار موتورهٔ چهارچرخ محرک (یک موتور در هر چرخ) عرضه خواهد شد و بنابراین صرفنظر از نوع باطری انتخابی، میتواند 5000 کیلوگرم بار را یدک بکشد. ظرفیت حمل بار ریویان هم 800 کیلوگرم است که نصف ظرفیت بار 1600 کیلوگرمی سایبرتراک است. فعلاً تسلا وزن پیکاپ خود را اعلام نکرده است اما انتظار میرود با آنهمه فلز گرانقیمت، سنگینتر از ریویان 2670 کیلوگرمی باشد.
قوای محرکه و عملکرد
فعلاً اطلاعات کاملی در مورد موتورها و مشخصات فنی نسخههای مختلف سایبرتراک منتشر نشده است اما میدانیم که نسخهٔ دو موتورهٔ این پیکاپ الکتریکی از یک موتور متعلق به مدل 3 در جلو با 275 اسب بخار قدرت و 682 نیوتن متر گشتاور به همراه یک موتور متعلق به مدل S در عقب برخوردار است که حداقل 310 اسب بخار قدرت و 720 نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بهعبارتدیگر، سایبرتراک دو موتوره طبق تخمینها میتواند 690 اسب بخار قدرت و 1117 نیوتن متر گشتاور را به زمین منتقل کند. نسخهٔ تک موتور اما بهاحتمالزیاد فقط به یک موتور متعلق به مدل 3 مجهز است که در عقب قرار میگیرد. در همین حال، نسخهٔ سه موتور سایبرتراک باید به قوای محرکهٔ جدید تسلا موسوم به «پلاید» مجهز باشد که شامل دو موتور در عقب و یک موتور در جلو میشود.
همچنین بخوانید : آزادسازی واردات خودرو به کشور چقدر جدی است؟
طبق اعلام تسلا، نسخهٔ سه موتورهٔ سایبرتراک ظرف تنها 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسیده و مسافت 400 متر را در 10.8 ثانیه طی میکند که البته تعجبی ندارد زیرا طبق گزارشها، قوای محرکهٔ پلاید در پروتوتایپهای مدل S حدود 800 اسب بخار قدرت و 1355 نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ دو موتور میانی سایبرتراک اما برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 4.5 ثانیه زمان نیاز دارد و نسخهٔ پایهٔ تک موتور هم این کار را ظرف 6.5 ثانیه انجام میدهد. از سوی دیگر، ریویان R1T با وجود برخورداری از 760 اسب بخار قدرت، کمی کُند به نظر میرسد زیرا در سریعترین نسخهٔ خود با باطریهای 135 کیلووات ساعتی، برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به سه ثانیه زمان نیاز دارد درحالیکه این زمان در نسخهٔ بالا رده با باطریهای 180 کیلووات ساعتی به 3.2 و در نسخهٔ پایه به 4.7 ثانیه میرسد.
بُرد
همانطور که اشاره کردیم، هردوی این پیکاپهای الکتریکی با سه پکیج باطری مختلف عرضه خواهند شد و این یعنی بُرد آنها در هر نسخه متفاوت است. به گفتهٔ تسلا، نسخهٔ پایهٔ سایبرتراک با هر بار شارژ کامل باطریهای بیش از 400 کیلومتر، نسخهٔ میانی دو موتوره بیش از 480 کیلومتر و نسخهٔ سه موتوره بیش از 800 کیلومتر را طی میکند. این در حالی است که بُرد R1T با هر بار شارژ کامل باطریها در نسخهٔ پایه با باطریهای 105 کیلووات ساعتی 370 کیلومتر، در نسخهٔ میانی با باطریهای 135 کیلووات ساعتی 480 کیلومتر و در نسخهٔ بالایی با باطریهای 180 کیلووات ساعتی 650 کیلومتر است. سایبرتراک اما علاوه بر بُرد بیشتر، مزیت بزرگ دیگری هم دارد که آن برخورداری از شبکهٔ پرقدرت سوپرشارژرهای تسلا است. این پیکاپ با سوکتهای شارژ 110 و 220 ولت عرضه میشود که این یعنی تقریباً همهجا میتوان آنرا شارژ کرد اما فعلاً زمان لازم برای شارژ آن مشخص نیست. در همین حال، R1T از شارژرهای تا 160 کیلوواتی پشتیبانی میکند و با این شارژرها باطریهای نسخهٔ 180 کیلووات ساعتی آن ظرف 50 دقیقه از شارژ 5 درصد به 80 درصد میرسد.
قیمت
طبق اعلام تسلا، قیمت نسخهٔ پایهٔ تک موتور سایبرتراک از 39,900 دلار آغاز میشود و نسخههای میانی و بالایی هم به ترتیب قیمت پایهای برابر با 49,900 دلار و 69,900 دلار دارند که البته همهٔ این اعداد بدون احتساب هیچگونه مشوقهای دولتی است. R1T اما پیکاپ بسیار گرانتری است بهگونهای که قیمت نسخهٔ پایهٔ آن از حدود 69 هزار دلار آغاز شده و در نسخههای میانی و بالایی به ترتیب به حدود 80 هزار دلار و 100 هزار دلار میرسد.
نتیجه
تا وقتیکه هردوی این پیکاپها وارد بازار نشده و با آنها رانندگی نشود نمیتوان گفت کدامیک بهتر است ولی بااینحال آنچه فعلاً از روی تصاویر و اعداد روی کاغذ میتوانیم بگوییم این است که نسخهٔ میانی تسلا در اکثر قسمتها بر نسخهٔ میانی ریویان برتری دارد اما ممکن است طراحی ظاهری بحثبرانگیز سایبرتراک در بازار به ضرر آن تمام شود.
منبع : پدال
- ۹۸/۱۰/۱۶